ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
α/α | Τίτλος | Άσκηση από εργ. οδηγό | Σχετική ενότητα | Απαιτούμενα όργανα & υλικά | Συμπληρωματικό υλικό |
1 | Εξοικείωση με τους κανόνες εργασίας & ασφάλειας, τα όργανα & τις συσκευές του εργαστηρίου & τη χρήση του μικροσκοπίου | Εισαγωγή από εργαστηριακό οδηγό | 1.2 Κύτταρο: H μονάδα της ζωής | μικροσκόπιο, μόνιμο παρασκεύασμα για εξοικείωση | Εικονικό μικροσκόπιο |
2 | Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών κυττάρων | Φύλλο εργασίας 1 από εργαστηριακό οδηγό | 1.2 Κύτταρο: H μονάδα της ζωής | μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, νερό ή/και lugol (υδατικό διάλυμα Ι και ΚΙ), σταγονόμετρο, λαβίδα, μαχαίρι, κρεμμύδι, ανατομική βελόνα | Βιντεοσκοπημένο από 1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου
|
3 | Μικροσκοπική παρατήρηση ζωικών κυττάρων | Φύλλο εργασίας 2 από εργαστηριακό οδηγό | 1.2 Κύτταρο: H μονάδα της ζωής | μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, lugol (υδατικό διάλυμα Ι και ΚΙ) ή μπλε του μεθυλενίου, σταγονόμετρο, οδοντογλυφίδες, ανατομική βελόνα | |
4 | Τα πειράματα του Priestley (Εικονικό διαδραστικό πείραμα από Φωτόδεντρο) | 2.1 Παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά – Φωτοσύνθεση | |||
5 | Παραγωγή αμύλου στα φυτά – Φωτοσύνθεση (Βιντεοσκοπημένο πείραμα από Φωτόδεντρο – σύμφωνα με τις οδηγίες η προβολή του επαφίεται στην κρίση του διδάσκοντα) | ||||
6 | Η σημασία του φωτός για τη φωτοσύνθεση | Φύλλο εργασίας 4 από εργαστηριακό οδηγό | 2.1 Παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά – Φωτοσύνθεση | φυτό με μεγάλα φύλλα, ψαλίδι, αλουμινόχαρτο, κολλητική ταινία, νερό | |
7 | Ανίχνευση αμύλου σε φύλλο φυτού | Φύλλο εργασίας 7 από εργαστηριακό οδηγό | 2.1 Παραγωγή θρεπτικών ουσιών στα φυτά – Φωτοσύνθεση | ποτήρι ζέσεως, νερό, λύχνος ή ηλεκτρικό μάτι ή βραστήρας, φύλλο από υγιές πράσινο φυτό, οινόπνευμα, δοκιμαστικός σωλήνας, λαβίδα, χρονόμετρο, ύαλος ωρολογίου, lugol ή βάμμα ιωδίου | Βιντεοσκοπημένο από 2ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου |
8 | Ανίχνευση πρωτεϊνών, λιπών, σακχάρων και αμύλου σε τρόφιμα | Φύλλο εργασίας 10 από εργαστηριακό οδηγό | 2.4 Η πρόσληψη ουσιών & η πέψη στον άνθρωπο | διαφορετικές τροφές π.χ. πατατάκια, γάλα, αλεύρι, φρούτα Για την ανίχνευση λιπών χαρτί, πηγή φωτός Για την ανίχνευση πρωτεϊνών νερό, δοκιμαστικός σωλήνας, γουδί (αν η τροφή δεν είναι σε υγρή μορφή), διάλυμα ΝαΟΗ, διάλυμα CuSO4 Για την ανίχνευση σακχάρου γουδί (αν η τροφή δεν είναι σε υγρή μορφή), νερό, δοκιμαστικός σωλήνας, διάλυμα βενεδικτίνης, ποτήρι ζέσεως, λύχνος ή ηλεκτρικό μάτι ή βραστήρας, ζυγός, σταγονόμετρο, χρονόμετρο Για την ανίχνευση αμύλου βάμμα ιωδίου ή lugol, σταγονόμετρο, δοκιμαστικός σωλήνας ή ύαλος ωρολογίου
| Ανίχνευση αμύλου με ιώδιο σε πατάτα & ψωμί – Βιντεοσκοπημένο πείραμα από Φώτη Κουφόπουλο |
9 | Η μεταφορά ουσιών στα φυτά | Φύλλο εργασίας 5 από εργαστηριακό οδηγό | 3.2 Η μεταφορά & αποβολή ουσιών στα φυτά | διαφανές ποτήρι, μελάνη, νερό, μαχαίρι, ξυράφι, σέληνο, μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, σταγονόμετρο, λαβίδα, ανατομική βελόνα | Διδακτικό υλικό για τα στόματα των φύλλων (από Φωτόδεντρο) |
Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
α/α | Τίτλος άσκησης | Άσκηση από εργ. οδηγό | Σχετική ενότητα | Απαιτούμενα όργανα & υλικά | Συμπληρωματικό υλικό |
1 | Παρατήρηση πρωτοζώων | Φύλλο εργασίας 2 από εργαστηριακό οδηγό | 4.2 Ασθένειες | μικροσκόπιο, έτοιμα παρασκευάσματα πρωτοζώων (εναλλακτικά για προετοιμασία νωπών παρασκευασμάτων: γυάλινα δοχεία, εμφιαλωμένο νερό, μαρούλι, νερό από πιατάκι γλάστρας, νερό από ανθοδοχείο, σταγονόμετρα, μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, ανατομική βελόνα) | Video από ΕΚΦΕ Πιερίας Οδηγίες & video από ΕΚΦΕ Αιγάλεω Αμοιβάδα από ΕΚΦΕ Σερρών Παραμήκιο από ΕΚΦΕ Σερρών |
2 | Παρατήρηση βακτηρίων | Φύλλο εργασίας 3 από εργαστηριακό οδηγό | 4.2 Ασθένειες | μικροσκόπιο, έτοιμα παρασκευάσματα βακτηρίων | Παρασκευή μόνιμων παρασκευασμάτων βακτηρίων gram+ με χρώση (κυανό μεθυλενίου) – βιντεοσκοπημένο από ΕΚΦΕ Αγρινίου |
Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
α/α | Τίτλος | Αριθμός άσκησης από εργ. οδηγό | Σχετική ενότητα | Απαιτούμενα όργανα & υλικά | Συμπληρωματικό υλικό |
1 | Παρατήρηση φυτικών & ζωικών κυττάρων | Φύλλο εργασίας 1 από εργαστηριακό οδηγό | 1.2 | μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, νερό, lugol (υδατικό διάλυμα Ι και ΚΙ), εναλλακτικά (μπλε του μεθυλενίου) σταγονόμετρο, λαβίδα, μαχαίρι, κρεμμύδι, ανατομική βελόνα, οδοντογλυφίδες | Βιντεοσκοπημένο από 1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου |
2 | Παρατήρηση φυτικών & ζωικών ιστών | Φύλλο εργασίας 4 από εργαστηριακό οδηγό | 1.3 | μικροσκόπιο, αντικειμενοφόρες πλάκες, καλυπτρίδες, χαρτί κουζίνας, νερό, σταγονόμετρο, λαβίδα, ξυραφάκι, φύλλο παχύφυλλου φυτού π.χ. κισσού, ανατομική βελόνα, μόνιμα παρασκευάσματα ζωικών ιστών π.χ. ερειστικό, μυϊκό, επιθηλιακό κλπ | Παρατήρηση στομάτων – Βιντεοσκοπημένο από 1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου |
3 | Καταγραφή ενός πληθυσμού σε ένα οικοσύστημα | Φύλλο εργασίας 5 από εργαστηριακό οδηγό | 2.2 | 4 μεγάλα καρφιά, σκοινί, χιλιοστομετρικό χαρτί, μολύβια, μετροταινία | |
4 | Παρατήρηση χρωμοσωμάτων | Φύλλο εργασίας 9 από εργαστηριακό οδηγό | 5.1 | μικροσκόπιο, έτοιμα παρασκευάσματα χρωμοσωμάτων | |
5 | Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων από φυτικά κύτταρα | Φύλλο εργασίας 10 από εργαστηριακό οδηγό | 5.2 | τα όργανα & τα υλικά εξαρτώνται από την πηγή και το πρωτόκολλο απομόνωσης που θα ακολουθηθεί | Βιντεοσκοπημένο πείραμα από ΕΚΦΕ Κοζάνης Βιντεοσκοπημένο πείραμα από Φωτόδεντρο
|
6 | Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία των γαμετών | Φύλλο εργασίας 11 από εργαστηριακό οδηγό | 5.5 | ψαλίδι, σελοτέιπ ή μπλου τακ, χαρτόνι, χοντρά νήματα μήκους 30 cm περίπου σε 6 διαφορετικά χρώματα, μολύβια σε 6 διαφορετικά χρώματα (όμοια με των νημάτων) |